torstai 3. heinäkuuta 2008

Moottoritien kattaminen

Hämeenlinnassa on keskustan länsireunalle vireillä NCC-konsernin rahoittama n. 200 miljoonan euron rakennushanke, joka sisältää kauppakeskuksen, pysäköintitiloja, asuinrakennuksia ja hotellitiloja. Kauppakeskus sijoittuu moottoritien päälle.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi toukokuussa hankkeen äänin 37 – 13. Äänestin enemmistön mukana sen puolesta. Perustelin kantaani seuraavalla tavalla:

En erityisemmin rakasta liikekeskuksia ja ostosparatiiseja. Niillä on monia haittavaikutuksia. Varsinkin keskustan ulkopuolelle sijoittuvat kauppakeskukset tappavat pieniä yksikköjä laajalta alueelta, lisäävät yksityisautoilua ja niihin pääseminen on vanhuksille ja autoa omistamattomille hankalaa.

Ihmisten ostoskäyttäytyminen on kuitenkin muuttunut viime aikoina. Ostosreissuista on tullut sosiaalisen kanssakäymisen uusi muoto. Hämeenlinnan seudulla tehdyt kaksi kaupallista selvitystä osoittavat, että keskustaan tehtävälle liikerakentamiselle on edelleen tilaa ja tarvetta.

Vastustajat väittävät, että moottoritien kattaminen on tarpeetonta, koska tilaa olisi muuallakin. Valtuutettu Ojansuu on ehdottanut kaupunginhallituksessa, että suunnitellut liiketilat ja asunnot voitaisiin sijoittaa etelärannan alueelle ja tiivistämällä nykyistä keskustaa.

Minä suojelisin mieluimmin järvimaisemaa kuin moottoritiemaisemaa liikerakentamiselta. Keskustan tontit ovat tällä hetkellä lähes täyteen rakennettuja, joten täydennysrakentaminen merkitsisi mm. nykyisten rakennusten purkamista, jotka aiheuttaisivat omat taistelunsa.

Toinen yleinen väite on, että moottoritien kattaminen on kannattamaton investointi. Vaikka en olekaan mikään bisneksen asiantuntija, uskon että NCC:n kaltaisen kansainvälisen yhtiön talousasiantuntijat ovat laskeneet hankkeen kannattavuuden muutenkin kuin tupakka-askin kanteen.

Vaikka laskelmat menisivätkin pieleen, en osaa ottaa harteilleni kapitalistien murheita. Todennäköisesti NCC myy kohteen jollekin brittiläiselle, venäläiselle, suomalaiselle tai islantilaiselle kiinteistösijoittajalle ja jos ne mahdollisesti saavat siitä joskus muutaman kymmenen milliä persnettoa niin so what.

Sanotaan myös, että moottoritien kattamisesta ei ole hyötyä kaupunkilaisille. Kun kaupunkiin on hankkeen myötä tulossa ulkopuolelta 150 – 200 miljoonan euroa, niin kyllä sillä täytyy olla piristävä vaikutus kaupungin elinkeinoelämään ja myös kaupungin kassaan jo pelkästään rakentajien, alihankintayritysten ja tavarantoimittajien ja välillisesti monenlaisten palveluyritysten verotuloina. Niillä voidaan rahoittaa mm. sosiaalipalveluja ja saada muuta hyvää kaupunkilaisille.

Todennäköisesti hankkeen pitkä toteuttaminen osuu ainakin osaksi ajankohtaan, jolloin kaupungissa ei paljon muuta rakentamista ei ole, joten sillä voi olla hyvinkin merkittävä vaikutus kaupungin työllisyystilanteeseen. Valmistuttuaan kohde tulee tarjoamaan aika tavalla myös pysyviä työpaikkoja.

On väitetty myös, että hanke ei ole ympäristöystävällinen. Mielestäni hyvät pysäköintitilat saattavat vähentää turhaa autoilua keskustassa. Voitaisiin huvikseen myös laskea montako öljylitraa säästyisi pelkästään siitä, että rakentajat saavat työtä kotipaikkakunnaltaan sen sijaan, että he joutuisivat vuosikausia käymään töissä esimerkiksi pääkaupunkiseudulla.

On sanottu myös, että moottoritien kate on ruma ja pilaa näköalat. Joku Myllymäessä asuva valitti, että häneltä menee moottoritien kattamisen myötä näköyhteys kirkon torniin. Niin se kaupunki muuttuu. Sata vuotta sitten kirkontornin näkivät lähes kaikki puutalo-Hämeenlinnan asukkaat.

Ei kommentteja: